Foodcycle

17 februari 2015 - Norwich, Verenigd Koninkrijk

Halloooo,

Vrijdag avond zijn we met Emilie en Allein naar een foodcycle restaurant gegaan en dat was heel erg apart en interessant!! :)

Foodcycle is een vrijwilligers organisatie waarbij 1 keer in de week, mensen op de fiets langs supermarkten gaan om eten op te halen dat over datum is of er niet meer mooi uit zien, of te wel, niet goed genoeg meer om te verkopen. Deze mensen verzamelen de etenswaren en nemen ze mee naar een community centre. Elke vrijdag avond maken ze een avond maal met de producten die ze hebben gekregen van de lokale supermarkten. Erg goed initiatief dus!!

Emilie, onze host, heeft 5 jaar geleden geholpen met het opzetten van deze organisatie en toen der tijd kwamen er veel mensen. Gezinnen, studenten en wie er maar zin in had. De laatste paar maanden is Emilie er niet meer geweest dus ze wist ook niet zo goed wat we konden verwachten.

We kwamen binnen en we kregen een lekker kopje sterke engelse thee met een flinke scheut melk en na een kleine donatie te hebben gegeven gingen we in de rij staan voor ons eten. Op het menu stond: aardappels gekookt in hun jasje, baked beans, spagetti met champignons en tomaten saus, een salade van wortels en kool, en dan nog gewone sla met tomaten, komkommers en augurkjes. Owja, en je kon ook nog soep vooraf krijgen! Er was ook nog een toetje: crumble met verschillende soorten fruit en custard, cupcakes, chocolade met nootjes, red velvet cake en nog iets maar dat kunnen we ons niet meer herinneren!

Toen we met ons bordje de zaal in liepen om te gaan eten, zagen we dat er niet veel gezinnen zaten maar een heleboel mensen die geen dak boven hun hoofd hebben. Zij komen hier voor een warme maaltijd en voor de gezelligheid om te kletsen met iedereen. Daarnaast waren er een heleboel wat alternatieve mensen die aankondigden dat ze zaterdag gingen protesteren bij Lloyds bank, omdat deze bank zijn geld investeert in dingen die niet zo goed voor het milieu zijn.

Al met al was het erg lekker eten en hebben we ook een leuke avond gehad. Deze mensen zijn erg warm en hebben altijd zin in een praatje! Erg leuke ervaring!!

1. Ellen:
    17 februari 2015
    Dat is een leuke ervaring! En het klinkt nog goed ook. Zoveel eten en dat zou allemaal weggegooid worden. papa en mama
  2. Padre:
    18 februari 2015
    goed initiatief, ben blij dat er nog mensen bestaan die creatief zijn en aan anderen denken. geniet lekker en hoop op nog meer ervaringen die jullie tegen komen. dikke kus van padre en natuurlijk ook van madre, maud en een poot van poes en mies.